Cianotipijos eksperimentai

Idėją galvoje pabandyti šią techniką turėjau jau gana seniai. Vienas pažįstamas fotografas iš draugų grupelės buvo pirmas papasakojęs apie šią senai pamirštą techniką. Galų gale mintys sukasi ratu ir tam tikru momentu jos tiesiog prašosi būti įgyvendintos. Kadangi jau kuris laikas esu iškeliavusi studijų tikslais į Olandiją ir negaliu fiziskai prisidėti prie padirbtuvių tai bent jau prisidėsiu moraliniu palaikymu ir pasidalinsiu šokiais tokiais atradimais.

1

[Cyanotype] arba kitaip [Blueprint] technika buvo pradėta naudoti kažkur XIXa. pabaigoj dar prieš atsirandant fotografijai bei spausdinimo aparatams. Tai buvo pati analoginės fotografijos pradžia kai jau buvo žinoma kaip padaryti atvaizdo negatyvą ir panaudojant UV šviesai jautrius chemikalus buvo galima daryti kopijas. Technologija buvo plačiai panaudota techninių brėžinių kopijoms architektūros bei inžinerijos srityse.

Apie darbo eigą nieko nežinojau, užtat internete radau begalę informacijos kaip ir nuo ko pradėti. Technika, kuria vadovavausi yra šiuolaikinė, t.y supaprastinta pagal dabartines aplinkybes ir šiek tiek skiriasi nuo orginalios ir duoda greitesnį rezultatą. Vadovavausi šiame puslapyje pateiktomis instrukcijomis todėl nenoriu per daug kartotis taigi bandysiu pasidalinti daugiausia tik savo pastebėjimais nebandydama aprašyti detaliai visko nuo pradžių iki galo. Nuoroda čia: http://www.alternativephotography.com/wp/processes/cyanotype/beat-the-blues-making-cyanotypes

Chemikalus [ferric ammonium citrate] ir [potassium ferricyanide] (nepykit nežinau kaip jie vadinasi lietuviškai) pirkau iš tokio fotografo kuris užsiiminėja analogine fotografija t.y ryškina nuotraukas pats taigi turi įvairių chemikalų. Tačiau kaip ir bet ko kitko jų galima nusipirkti internete, tik kiek žiūrėjau ten kiekiai man buvo šiek tiek per dideli. Turbūt ne problema jų būtų rasti ir chemijos krautuvėj. Aš pirkau ne miltelius o iškart jau pagamintą skystą mišinį (chemikalai + distiliuotas vanduo) ir mokėjau labai nedaug už 100ml abiejų chemikalų sumokėjau 3 eurus (čia Olandijoj). Ir šito kiekio man užteko dviems kartams, gavosi kokie 15 atspaudų ir tikrai pasibandymui buvo pakankamai.

2

3

Taigi prieš pradedant dar reikėjo ant permatomo plastiko atsispausdinti norimus paveikslėlisu kurie bus mano negatyvai. Lazerinis printeris be vargo tokius dalykus atspausdins and bet kokio plastiko. Spausdinant su rašaliniu printeriu reikalingas specialus plastikas. Pagrindinis dalykas kad tai turi būti juodai baltas atvaizdas. Aš aišku norėjau pabandyt viską, tai prisispausdinau ir negatyvų ir pozityvų, žodžiu visokių vaizdų su kuriais dabar dirbu ties savo baigiamuoju projektu. Tai buvo ir brėžiniai, ir mikroskopu darytos nuotraukos, ir t.t.

4  5 

Instrukcijose aprašoma kaip daryti atspaudus ant popiriaus, bet aš norėjau pabandyti ir kitas medžagas. Turėjau šviesios odos, kartono, audinio, faneros. Visas procesas vyksta taip pat kaip su popierium tik tiek kad skirtingos medžiagos turi tendenciją absorbuoti daugiau ar mažiau chemikalų. Nuo to gali priklausyti ryškinimo laikas arba spalvos intensyvumas. Svarbiausia savybė renkantis medžiagą yra atsparumas drėgmei. Reikia turėti omeny, kad po ryškinimo chemikalus reikia gerai išplauti su šaltu vandeniu. Labai ploną popierių bus sunku išlaikyti nesuplyšusį arba pavyzdžiui plonas faneros lakštas arba kartonas džiūstant gerokai išsiriečia tai reikia pagalvoti su kuo prispausti ir prieš darant pasiruošti iš anksto. Jei norite tai daryti ant popieriaus manau geriausia rinktis popierių skirta akvarelei, jis storesnis ir nuo vandens nesubliūkšta ir per daug nesusiraito kai džiūsta.

8

9

Kad pradėčiau procesą laukiau saulėtos dienos, nes namuose neturiu UV lempos. Procesą vykdžiau vonioj, prieblandoj atsidarius duris (visiškos tamsos nereikia, bet kadangi tai buvo pirmas kartas nenorėjau rizikuoti). Chemikalus reikia sumaišyti tarpusavyje santykiu 1:1 ir su kempinėle ar teptuku padengti norimą medžiagą. Matysis toks geltonas plėmas. Po šio proceso ant pagrindo su chemikalais dedamas negatyvas, kurį reikia gerai prispausti. Aš naudojau paveikslo rėmą (pagrindą ir stiklą) ir su segtukais užspaudžiau kraštus. Kadangi mano naudojamos medžiagos nebuvo vienodo storio kai kurie negatyvai gerai neprisispaudė, kas įtakojo atspaudo kokybę [image sharpness] nebuvo tobulas. Tada viską nešiau į lauką ir palikau ant saulės kokiom 10-15min. Kadangi nežinojau kiek laiko reikia taip laikyti, sėdėjau šalia ir stebėjau kaip keičiasi chemikalo spalva. Iš geltonos keitėsi į žalią ir pagaliau patapo sodriai mėlyna… ties čia ir nusprendžiau kad jau matyt užtenka.

7

Taigi išėmiau viską iš po stiklo ir praploviau tiesiog kriauklėj po tekančiu šaltu vandeniu. Geltonumas išsiplovė, bet ir ryškumas rodės kad pradingo. Šiek tiek nerimavau, kad matyt nesigavo, bet vistiek palikau išdžiūti. Taip kad neišsigąskit ir jūs nes kai viskas išdžiuvo mėlyna spalva dar paintensyvėjo ir atsirado daugiau detalių.

Geriausiai atspaudai gavosi ant popieriaus ir kartono, ant audinio pavaikslėlis nesigavo toks detalus kaip man norėjosi, ant odos gavosi nepakankamai ryškus. Kitą dieną tęsiau savo bandymus. Bandžiau paveikslėlį perkelti ant medvilninių marškinėlių ir ant plono faneros lakšto. Viskas pavyko ne taip gerai kaip pirmą kartą, nes nebuvo pakankamai saulės šviesos tai ne viskas išryškėjo iki norimos spalvos. Vaizdelis ant faneros galėtų gautis labai gražiai jeigu būtų buvęs geriau prispaustas ir būtų užtektinai UV spindulių. Verta išbandyti. Atspaudas ant marškinėlių gavosi abtsraktus bet iš dalies aš to ir norėjau, nesistengiau padaryti visko preciziškai ir laukiau atsitiktinumo. Buvau patenkinta rezultatu.

992

PASTABOS: Iš bandymų pamačiau, kad baltas pagrindas yra svarbu norint gauti ryškų ir kontrastingą atvaizdą. Kuo lygesnis pagrindo paviršius – tuo detalesnis atvaizdas. Labai svarbu gerai prispausti negatyvą prie pagrindo! Labai svarbu gerai išplauti chemikalus, nes jei ne – baltos vietos šiek tiek labiau pamėlynuos net po išdžiovinimo. Visa kita atrasite eksperimentavimo būdu.

IŠVADA: Procesas pigus, nesudėtingas ir nereikalaujantis daug pastangų, o rezultatas džiugina. Nežinau gal čia tik mane ta mėlyna spalva taip teigiamai veikia. Galima prisigalvoti įvairių pritaikymo būdų nuo drabužių iki baldų dekoravimo. Net naudojant skaitmenines nieko neįspūdingas nuotraukas galima ‘daryti meną’ paliekant vietos atsitiktinumas ir nenumatytiems efektams. Rekomenduoju išbandyti!

Čia puikus dizainerių darbas pabaigai. Nauja tai kas neatrasta sena:  http://www.glithero.com/blueware-vases
Sėkmės PA – mėlynuojant 🙂

Eglė.